Bismillaahi ‘alaa diinii wanafsii wawaladii wa-ahlii wamaalii


Dengan nama Allah, (aku memohon perlindungan) mengenai agamaku, hidupku, anak-anakku, keluargaku



WOW!

Tuesday, July 9, 2013

QATAR IN JUST 36 HOURS AND GREECE IN 6 DAYS 2013.......

.....kali pertama menjejak kaki ke Doha,Qatar sewaktu saya menjadi pelajar di bumi Syam @ Syria, kota Damascus atau Damsyik antara kota kesukaan saya sekitar 90an...di kala itu kota Doha belum lagi pesat membangun seperti sekarang. Apabila saya menceburkan diri dalam bidang pelancongan, kota Doha menjadi salah satu persinggahan untuk group kami dalam perjalanan ke Syria, Jordan dan Lubnan. Singgah sebentar - 5-7 jam on transit sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi yang berikutnya. Dalam masa 5-7 jam tersebut kami dijamu sarapan pagi dan dibawa bersiar-siar mengelilingi kota Doha, namun tempat-tempat yang menarik pada masa itu tidaklah sebanyak sekarang!!  Doha sedang bersaing sengit dengan Dubai ..percaya atau tidak?  Hamad International Airport sedang rancak dibangunkan dan kini berada di fasa terakhir pembinaannya. 

Dulu dikenali sebagai New Doha International Airport(NDIA), dijadualkan dibuka pada pertengahan 2013. Lapangan terbang yang berkeluasan 8,640 ekar ini,  dibina 5 kilometer ke arah timur lapangan terbang Doha sekarang. Apabila siap,  Hamad International Airport, sejurusah sahaja ia dibuka,  boleh menampung 29 juta penumpang setahun 3 kali ganda dari keupayaannya sekarang. Dibandingkan dengan lain-lain lapangan terbang utama dunia, Hamad International Airport akan menjadi salah satu lapangan terbang terbesar di dunia. Selepas seluruh pembinaannya tamat, ia mampu mengendalikan 50 juta penumpang setahun walaupun setengah pihak menganggarkan Hamad International Airport masih mampu menerima 93 juta penumpang setahun! Ini menjadikan ia sebagai lapangan terbang kedua terbesar di Timur Tengah selepas Dubai dan ketiga di Dunia selepas Dubai dan Heathrow London. 

Hamad International Airport merangkumi dua pertiga dari keluasan Doha!!! 

Hamad International Airport juga dijangkakan mengendalikan 320,000 penerbangan dan 2 juta tan kargo setahun. Keluasan ruang lantai pendaftaran masuk penerbangan (check in) dan peruncitan adalah dua belas kali ganda dari keluasaan lapangan terbang sekarang, justeru menjadikan Hamad International Airport merangkumi dua pertiga dari keluasan Doha!!!  Lelantai bergerak (Moving Walkways) akan dipasang bagi kemudahan penguna. Dengan berkonsepkan oasis (Wadi); Hamad International Airport akan mempunyai bangunan-bangunan bermotifkan air dengan rekabentuk bumbung berombak dan tumbuh-tumbuhan gurun akan ditanam dan diairi oleh air yang dikitar semula.






PAKEJ KOMBINASI - DOHA  & GREECE 2 DESTINASI YANG KONTRAS!!!
berita baik untuk semua, tahun ini kami melancarkan pakej kombinasi Doha dan Greece, dua destinasi yang agak kontras antara satu sama lain - Doha yang kaya dengan hasil petrol adalah bandar serba moden yang pesat membangun - dengan mercutanda-mercutanda yang menggambarkan ketinggian teknoloji pembinaannya, manakala Greece kaya dengan peninggalan sejarah silam - puing-puing kota yang pernah mencapai puncak kegemilangan di zaman lampau pastinya turut mencabar minda untuk berfikir betapa tingginya teknoloji yang dipakai pada masa tersebut untuk membina monumen-monumen gagah dan indah, yang masih wujud hingga ke hari ini - walaupun tidak kesemuanya. 

Kedua-dua destinasti ini pasti memberikan pengalaman berharga kepada anda yang menyertai pakej kembara ini. Pengalaman dan ilmu yang berharga menjadi bekalan meneruskan perjalanan dalam sebuah kehidupan sementara, yang kemudiannya akan dicurahkan kepada generasi-generasi berikutnya agar mereka turut sama mengambil iktibar tentang kejayaan dan kegagalan manusia, kemuliaan dan kehinaan mereka, kekayaan dan kemiskinan kehidupan mereka, antara ketaatan yang dihormati dan pengkhianatan yang dibenci! Raja yang adil raja disembah dan raja yang zalim raja disanggah, rakyat yang sanggup berkorban dan rakyat yang terkorban, Setiap kota yang dikunjungi pasti ada cerita tersendiri bagi setiap orang yang memerhati!  Jadi jadikanlah perjalanan anda, adalah kembara minda dan emosi yang dipandu dan dipimpin oleh kewarasan dan kebijaksanaan akal berpaksikan ajaran agama Islam yang mulia. 





No comments:

Post a Comment